fredag 10. september 2010

Postenligaen herrer 2010-2011

Håndballbloggen ble opprettet for et drøyt år siden og det første innlegget var en vurdering av forrige sesongs eliteserie for herrer. Følger selvsagt opp med en vurdering av sesongen som kastes i gang denne helgen.

Generelt tror jeg også i år på en jevn liga, med svært mange tette oppgjør. Det er antagelig en bedre investering å satse lønnskontoen på den islandske banknæringen enn på å tippe sluttabell eller utfallet av enkeltkamper i denne serien. Imidlertid tror jeg det denne gang vil skille seg noe mer ut i topp og bunn, og at det laget som skal ta gull må ha en god del flere poeng enn de 31 som Drammen behøvde forrige sesong. Sannsynligvis vil vi få en seriemester med mer ”normal” poengsum for et gullag, det vil si fra rundt 35 poeng og oppover.

Jeg deler tabellen i fire sjikt. Jeg har tre medaljekandidater, to lag jeg utfordrer til de nærmeste utfordrerne, fem lag jeg mener må passe seg for ikke å havne i bunnstriden, men som også kan lukte på medaljekampen med full klaff og to lag jeg tror rykker ned.


I toppen tror jeg vi kommer til å finne Haslum, Elverum og Drammen. Ikke veldig originalt, jeg vet.. Men jeg mener disse tre lagene skiller seg ut både i kvalitet og ikke minst gjennom at de muligens tåler skader noe bedre enn de nærmeste konkurrentene.

Haslum

Klar gullfavoritt.

Har jobbet systematisk og målrettet med spillerutvikling gjennom flere sesonger og har veldig mange unge talenter som er i ferd med å ta steget opp som etablerte seniorspillere.

Har kombinert satsingen på sultne talenter med å hente hjem det jeg tror blir Postenligaens to beste spillere denne sesongen, Erlend Mamelund og Einar Sand Koren. Det er et kjempepluss for norsk klubbhåndball at to slike spillere igjen spiller i norske haller, og ikke minst det at de ikke er hentet hjem for å avslutte karrieren. Begge to virker fremdeles sultne og ambisiøse og har mål om å henge med i landslaget. Etter hva jeg hører har de virkelig bidratt til å heve standarden i treningsarbeidet i Haslum enda noen hakk.

Selv om de selvsagt vil merke eventuelle skader på Mamelund eller Sand Koren har de utvilsomt landets bredeste  tropp og stiller med to gode spillere i alle posisjoner. I tillegg til de innlysende profilene tror jeg Henrik Grøneng Nilsen får en god sesong, er nå varm i Haslumtrøyen og har bedre spillere rundt seg, samt at Henrik Westgård er tilbake og kommer til å score mye mål, selv om kanskje spilletiden blir noe mindre enn han har vært vant til.

Stabil og langsiktig profil på leder- og trenersiden. Særdeles dyktig fagmann i trener Tom Eirik Skarpsno. Jeg har tidligere rost Haslum for å ha is i magen og tro på eget konsept, selv om det går opp og ned i toppidretten.

Har flagget at de går for gull. Noe annet ville selvsagt vært feigt med den troppen de stiller med.

Elverum

Medaljekandidat. Jeg tror på sølvmedalje til laget fra de dype skoger.

Gikk høyt ut i fjor og skulle ta gull. Om det ikke ble et mageplask, så ble det vel i hvert fall en sesong som gikk i bølgedaler, men som tross alt endte med en historisk sølvmedalje og ikke minst et cupgull. Har vært noe mer forsiktig i inngangen til årets sesong, noe jeg tror er fornuftig.

Nykomlingen Andreas Rønneberg blir etter rapportene et spennende bekjentskap for det norske publikumet. Den finske playmakeren kommer fra spansk håndball og utfordrer / utfyller Steffen Stegavik i rollen som midtre bakspiller. En oppstilling som har vært brukt i oppkjøringen er Rønneberg i midten og Stegavik til venstre (i stedet for Lars Nordberg). En slik disponering vil gi Elverum et helt annet type spill enn de har stått for tidligere og gjøre dem mer uforutsigbar (ved å variere mellom å ha en typisk skytter og en typisk playmaker og å ha to playmakere på banen samtidig).

Kommer som vanlig til å bli vanskelig å ha med og gjøre hjemme i Elverum. Norges beste håndballpublikum betyr noen poeng ekstra over en sesong.

Har flere gode unggutter som er klare til å få sitt ordentlige gjennombrudd på elitenivå. Erik Toft (født 1992) kan fort bli et vel så aktuelt alternativ som venstre bakspiller som de nevnte herrene Stegavik og Nordberg i løpet av sesongen. På linjen håper og tror jeg at Magnus Gullerud (født 1991) får ordentlig tillitt. Magnus er en meget dyktig toveisspiller og etter min mening klart bedre fremover enn de andre alternativene som Elverum disponerer (jeg synes linjespillet, eller mangel på sådan, var  en svakhet i angrepsspillet til Elverum forrige sesong).

Drammen

Medaljekandidat. Jeg tipper bronse denne gang til forrige sesongs seriemester.

Selv om det selvsagt ville vært en stor opplevelse og erfaring for både spillere og trenere tror jeg Drammen totalt sett skal være ”glad” for at det ikke ble Champions League. Med det kjøret som da ville ventet i lange perioder både i høst og etter jul tror jeg ikke de hadde klart å henge med i toppen her hjemme. Nå ble det ”kun” EHF-cup og gjengen fra harrybyen kan konsentrere seg maksimalt om medaljekampen i serien.

Bakspiller Daniel Lindgren er kommet fra forrige sesongs overraskelse i Sverige, Drott (gikk helt til finalen hvor de til slutt tapte knepent for Sävehof). Etter rapportene blir det en god forsterkning både fremover og bakover. Antar at han kommer til å veksle med både Espen Lie Hansen i venstre bak og Gøran Sørheim i midten.

Målvaktsplassen er et lite spørsmålstegn. Jonas Degnbol (ligaens beste målvakt når han er skadefri og i form?) er ute (har ikke klart å få med meg hvor lenge). Den nye polakken er tydeligvis ikke av samme kaliber siden supervikar Lars Olav Olaussen er førstevalget i innledningen på sesongen.

Spiller en hurtig håndball med stor risiko i kontringsspillet. Satser på ”alt” og tar heller en tidlig avslutning for mye enn en for lite. Veldig effektivt når de lykkes, da straffer de motstanderne på alle feil. Sårbart når det ikke flyter. Det så vi tydelig forrige sesong, hvor det kunne svinge veldig også innad i kampene.

Joakim Hykkerud blir også denne sesongen veldig viktig, både fremover og bakover. Heldigvis for Drammen ser granittblokken fra Kongsberg (eller der omkring?) ut til å være laget av noe spesielt. Sjelden skadet og orker mer enn de fleste. I tillegg en inspirator av rang og en herlig spiller å ha på laget, spillet med hjertet langt utenpå drakten.

Jokerdimensjonen for Drammen er selvsagt at Glenn Solberg har vist at han er villig til å bidra i kortere perioder om det skulle knipe alvorlig. Nå vet jeg jo ikke om det er aktuelt denne sesongen, men jeg regner i hvert fall med at Marinko fremdeles har nummeret hans lagret… Ingen dårlig ringevikar!


Når vi skal vurdere og ikke minst rangere lagene i det store mellomsjiktet, de som med flyt og en god sesong kan lukte på medaljer men som i en tilsvarende dårlig sesong, med mye skader og litt marginer mot, kan måtte kjempe i andre enden av tabellen, begynner det å bli vanskelig. Her er det vanskelig å legge all verdens tunge faglige argumenter til grunn for å tippe et lag oppunder medaljene eller nede i bunnstriden. Magefølelsen gir dog noen føringer og jeg plasserer Viking, Arendal og som de nærmeste utfordrerne til medaljefavorittene.

Viking

Stavanger er tilbake på elitekartet igjen, og der hører de selvfølgelig hjemme. Stavanger Håndball er historie, nå er det de gamle merkenavnene Viking og SIF (nyopprykket i 1. divisjon) som gjelder. Det ser ut til å ha generert ny interesse rundt herrehåndballen i byen som ut i fra tradisjonene skal ha minst et topplag.

Med Gunnar Blombäck i trenerstolen vet alle hva man får. En tydelig, direkte og krevende lederstil, med veldig klare rammer. Store treningsmengder, ikke  minst mye tøff trening, og en håndball med stort tempo og fokus på kontringer. Jeg tror det å få Blombäck tilbake til byen var rett mann på rett sted til rett tid. Det var behov for å rydde opp i kulturen som hadde utviklet seg over noen år, og en erfaren og tøff trener som kjører sitt løp uansett og ikke bryr seg hva folk synes er av og til helt riktig medisin.

Kjetil Strand er selvsagt et kupp. Og en attraksjon for Postenliagen som sådan, ikke bare for Viking. Strand er en målscorer av høyt internasjonalt format og det er ingen overraskelse om det blir satt noen nye scoringsrekorder i løpet av sesongen (mål i en kamp for eksempel?). Samtidig tror jeg Viking kommer til å være veldig avhengig av å ha ham på banen. Mitt tips baserer seg på at Kjetil Strand holder seg noenlunde skadefri og kan være med å bidra i de fleste kampene. Det er det på ingen måte gitt at han gjør.. Historikken viser at han er skadeutsatt og han har en spillestilsom gjør at får mange smeller i hver kamp han spiller. Forhåpentligvis har Viking lagt ressurser i et solid medisinsk apparat...

ØIF Arendel

Arendal gjorde en sterk førstesesong i eliteserien og endte på en overraskende fjerdeplass, kun et poeng fra medalje. Jobber målrettet og ser ut til å ha god entusiasme i lokalmiljøet rundt satsingen sin.

Har mistet mye erfaring etter forrige sesong. Preben Vildalen, Kjetil Øygarden, Harald Johnsen og Brede Pedersen (spilte andre halvdel) er alle borte. Først og fremst representerer disse veldig mange elitekamper og mye av den kunnskapen som ikke er så lett å forklare eller lære noen, du må ha gjort det før, stått i de situasjonene noen ganger for å vite hva som kreves. Spesielt Preben var særdeles viktig for Arendal i mange kamper i løpet av debutsesongen i eliteserien.

Jeg tror imidlertid at signeringen av Sven Medhus i mål er et kjempepluss. Forrige sesong sett under ett er det ingen tvil om at målvaktsspillet var Arendals svakeste kort, det endrer seg nå. Medhus kommer til å ta mange poeng for sørlendingene. Legg til at de nå har hatt André Jørgensen med hele oppkjøringen, fått ham enda bedre inn i spillet og systemene til Gautestad og i bedre fysisk forfatning, så tror jeg at det gjør at Arendal stiller styrket til sesongstart.

Er jevnt over et tung og guffent lag å møte. Gode bakover, tøffe duellspillere. Det koster å prestere mot Arendal.


Fra midten og nedover på tabellen tror jeg vi finner fem lag. Alle disse kan imidlertid med en god sesong og ikke minst lite skader lukte på plasseringer blant topp fem. Jeg tror likevel flere av dem skal få mer enn nok med å kikke seg over skulderen…

Follo

Et rutinert lag med solide, erfarne spillere i alle posisjoner. Vanskelig å spille mot, spesielt hjemme i Langhushallen. Et lag som ikke nødvendigvis ser best ut på papiret, ei heller det som spiller den vakreste håndballen, men de kan alle triksene i boken og sloss i hver eneste duell.

Har i tillegg flere relativt unge gutter som definitivt begynner å bli voksen og nærmer seg sin beste alder som håndballspillere. Magnus Jøndal (venstre kantspiller, født 1988) og Henrik Flack (venstre bakspiller, født 1987) er eksempler på spillere som ikke lenger er ”unge og lovende”, men som fremdeles er i god utvikling. Begge to er fast i rekruttroppen til Robert Hedin og ikke milevis unna å ta steget til enda større oppgaver (Magnus debuterte jo også på a-landslaget i vår).

Har mistet gode Erik Strøm, men fått en spennende erstatter i Steffen Berg Løkkebø  som har sprutet inn mål for Sandefjord de siste sesongene. Løkkebø er gode både som høyre bakspiller og høyre kantspiller. I tillegg er de forsterket med Elvijs Borodovskis. Den latviske bakspiller med en fortid i Malmø er etter Follos egen beskrivelse en meget sterk skytter. Vil danne et sterkt par sammen med Flack hvis han slår til. Spennende.

Bsk/Nif

Forrige sesongs store positive overraskelse blir spennende å følge i den såkalt ”vanskelig andresesongen”. I utgangspunktet ville det vært naturlig å tippe en tøff sesong når de nå ikke får muligheten til å slå nedenfra i samme grad som tidligere. Jeg tror imidlertid at guttene fra Bækkelaget/Nordstrand/Oslo S (..) klarer å stabilisere seg i midtsjiktet i eliteserien. Resultatene i oppkjøringen tilsier at laget er fullt på høyde med de andre lagene jeg tipper fra midten og opp og et steg foran de antatte bunnlagene (slo Oppsal klart i treningskamp, spilte uavgjort mot Haslum i en turnering etc.).

Har fått inn fornuftige forsterkninger. Per Egil Riddervold gir et bedre målvaktsalternativ enn før på de dagene da Emil Jungmann ikke får tak på ballene. Erlend Egeland er etter min mening et av Norges største forsvarstalenter og en mulig fremtidig forsvarssjef på landslaget og styrker Oslolaget i den fasen hvor de hadde mest å gå på. Har i tillegg hentet dansken Henrik Rosenkvist fra Lemvig, et ubeskrevet blad for meg.

Bækkelaget har en veldig fin miks av erfarne spillere, representer ved Henrik Eriksen, Fredrik Lundgren, spillende trener Michael Rehnquist etc. og unge, sultne gutter – blant annet Johannes Hippe, Simen Strømberg, Christian O’Sullivan, Anders Tverdal med flere. Hippe var forrige sesongs store komet og var med troppen som Robert Hedin tok med til VM-kvalifisering i Litauen før sommeren, riktignok uten å slippe til. Ingen bombe om debuten med de store guttene kommer i løpet av denne sesongen. Er også spent på om Emil Sundal kan få sitt gjennombrudd på seniornivå, høyrebacken på to meter har alle forutsetninger for å gå veldig langt og bør kunne utfordre Henrik Eriksen om spilletid i høst. Får han det til å løsne gir han Bækkelaget ytterligere en dimensjon i spillet.

Fyllingen

Bergens representant i eliteserien er blant de vanskeligste å plassere på tabellen. Stallen slik den ser ut på papiret er definitivt ikke dårlig, med alle på plass og i form har Fyllingen mannskap til å slå alle i Norge. Jeg synes likevel det er for mange spillere det hefter spørsmålstegn ved… For mange viktige spillere er skadet, i opptrening etter skade eller veldig utsatt for skader.

Magnus Dahl har gjort franskmann av seg og blitt profesjonell i Paris. Normalt sett burde det bety store utfordringer i målvaktsspillet. Når Fyllingen har fått en veltrimmet og topp motivert Jan Stankiewicz til å gjøre comeback på ”ordentlig” er imidlertid antallet redninger det minste Anders Fältnäs trenger å bekymre seg over. ”Jas” kommer til å gjøre en kanonsesong og er antagelig bedre nå enn da han ga seg i Fyllingen for et par år siden. Kantspillere i Postenligaen: Lykke til.

Fyllingen kommer til å variere denne sesongen. Veldig. Jeg ser for at de på sitt beste kommer til å spille et superaggressivt og tett forsvarsspill hvor de kriger for livet innover i banen og lar motstanderens kanter få skyte så ofte de vil, og satser på at Jas redder 50-70% fra de posisjonene. Forsvarsspillet kommer til å gi kontringer, og her tro jeg Fyllingen er på høyde med de beste i ligaen (tror ikke jeg er så langt unna hvis jeg tipper Haslum, Drammen og Fyllingen som de tre beste kontringslagene). Men jeg ser også for meg at de på sitt svakeste vil slite med å produsere i angrepsspillet sitt og bli hardt straffet for det.

X-faktoren ligger i hvorvidt vi likevel får se Svend Magnus Pettersen i gult og blått i løpet av sesongen… Om Anders skulle klare å overtale ham til et comeback er det ikke mer som skal for at Fyllingen kjemper om medaljene.

Runar

Runar er det eneste laget (så vidt jeg har kunne registrere) som åpent har uttalt at de frykter nedrykk. I utgangspunktet oppsiktsvekkende fra et lag som tok medalje i vår, men jeg tror det er en klok strategi fra Vidar Gjesdal. Han har mistet bortimot hele sentrallinjen sin, Christoffer Rambo, Jac Karlsson, Erik Aaberg og Peder Trevland. Ved å signalisere at dette kan bli en tøff sesong tror jeg Vidar prøver å realitetsorientere egne spillere og ledere og forberede dem på tøffe utfordringer utover høsten. Neppe det dummeste…

Jeg har likevel tro på at Runar kommer til å bite fra seg. I rekken av lag som blir utsatt for skader er kanskje Runar det aller mest sårbare, men førsteoppstillingen de kommer på banen med er så vidt jeg kan skjønne fullt på høyde med de fleste andre. Bakrekken med nykommerne Spyros Balamenos (greker som kommer fra tysk bundesliga) og Mattias Søder (kommer fra H42 i Sverige, har tidligere spilt en sesong for Stord) på hver sin side og Trym Bilov Olsen i midten smeller det av. Pluss på gode kantspillere og en god målvakt så begynner det å ligne på noe.

Jeg tror Runar må mer nedover enn oppover på tabellen store deler av sesongen, men at de kommer ut på rett side når fasiten foreligger utpå vårparten. Og jeg blir heller ikke overrasket om de plukker en sluttspillplass. MEN – de må helst ha de fleste friske og raske, spesielt i de ”rette kampene”.

Stord

Mine venner på sommerøen Stord ser som vanlig positivt på livet før seriestart. Rapportene forteller om et lag som har trent godt (”aldri vært så godt trent”?) og med spennende tilvekster. Særlig blir det interessant med dansken Ole Bitsch, en playmaker som forhåpentligvis kan tilføre Stord en dimensjon som de har manglet siden Jonathan Gniste styrte det offensive spillet. Personlig tror jeg også at unge Inge Aas Eriksen (født 1994) kan vise glimt av stort potensial om han får sjansen innimellom, bakspilleren har gode forutsetninger og ferdigheter både fremover og bakover og er et navn å merke seg.

I det etablerte forsvarsspillet vil Stord fremdeles være blant de aller beste i serien. De er store, tunge og tøffe, og har defensive kvalitetsspillere i alle forsvarsposisjoner. Verken Ingemar Olsson, Tobias Gjertsen, en skadefri og trent Jesper Traberg eller brødrene Epland er spillere som man ser frem til å møte som angrepspiller. Bakerst har de et meget bra målvaktspar med Mikael Søgaard som det etablerte førstelaget og juniorlandslagets Tor Christian Sæbø som den unge utfordreren, jeg tror Tor Christian er i ferd med å ta det ”neste steget” i utviklingen sin og er klar for mer spilletid denne sesongen.

Når jeg likevel tror på en tøff sesong for klubben som går løs på sin tolvte strake sesong i eliteserien baserer jeg det dels på at jeg tror de mangler nødvendig kvalitet og bredde i det offensive spillet. Jeg tror ikke de kommer til å få utnyttet sitt gode forsvarsspill godt nok i kontringsfasen og jeg tror det fort blir for tungt, stereotypt og langsomt i etablert angrep. Den andre utfordringen er det som skjer utenfor banen. Stord har etter hvert blitt beryktet for mye utenomsportslig rot og turbulens. Krevende økonomi, manglende kontinuitet på ledersiden (har nå ansatt sin femte daglige leder siden 2005 og har en klubbleder som kun sitter fordi de ikke har fått på plass noen andre) og et ekstremt forbruk av trenere (har i snitt skiftet cirka en gang i året siden opprykket, og sjelden uten et visst konfliktnivå).

Håper jeg tar feil. Stord er en flott håndballplass, med stor interesse og mye engasjement. Er det et sted i Norge for klubbfølelsen fremdeles er levende så er det her. Samme hvor mye rot, turbulens og problemer som er, KLUBBEN svikter man ikke på Stord. Og få steder i landet koker det på samme måte som der hvis resultatene er gode.


Til slutt tror jeg at oppholdet i eliteserien blir av det kortvarige slaget for begge de to nyopprykkede Oslolagene. Begge kommer til å selge seg dyrt, og spesielt Oppsal blir intet slaktoffer, men over 22 serierunder er det disse jeg anser for å være svakest per tid.

Oppsal

Håndballaristokraten er omsider tilbake på det øverste nivået. Satset tungt forrige sesong og var 1. divisjons beste lag utover i sesongen (etter at de forsterket laget i løpet av høsten). Rykket opp etter overbevisende kvalifiseringsspill mot Sandefjord.

Lars Abelsen trente laget opp og ga seg. Erstatter er erfarne Bent Dahl med bakgrunn fra blant annet Drammen og ulike yngre landslag. Bent er grundig og metodisk og tror på trening, så jeg tipper at Oppsalguttene vil være bra trent og godt forberedt når kampene smeller i gang.

Laget er forsterket med islendingen Kristinn Björgulfsson (kommer nå fra en sesong i tysk 2. bundesliga, tidligere spilt to perioder i Runar), han blir en god spiller for dem. En kriger og leder som blir fin å ha med når de avgjørende kampene skal spilles. Har også hentet den svenske linjespilleren Hatami Payam fra LIF Lindesberg. Kjenner ikke til ham selv, men ut i fra rapportene blir det en solid tilvekst.

Oppsal kommer helt sikker til å plukke sine poeng og blir neppe veldig langt fra en sikker plass, men over en sesong tror jeg det blir litt for tynt. Særlig er jeg tvilende til om målvaktsspillet blir godt nok.  Om de derimot viser samme handlekraft som forrige sesong og forsterker laget underveis så kan det gå mot en meget spennende vår når det gjelder kampen for fortsatt liv i Postenligaen.

Vålerenga

Bohemene fra Jordal suste gjennom 1. divisjon forrige sesong og blir nok et friskt pust i eliteserien. De har etter hva jeg forstår fått dispensasjon til å spille de fleste hjemmekampene i Jordalhallen, som etter rapportene tar 2-300 tilskuere på en god dag. Dersom de klarer å mobilisere litt interesse fra ”Klanen”, så kan det bli en spesiell opplevelse å møte VIF borte.

I følge rapportene fra folk i håndballmiljøet i Oslo så har de nok trent noe mer enn de har vært villig til å innrømme, men at de har en ”annen profil” enn de andre elitelagene er vel likevel hevet over enhver tvil.

Har rutinerte og gode spillere og kommer helt sikkert til å dra ned tempoet i kampene, noe som kan bli en tålmodighetsprøve for motstanderne. Likevel – jeg føler meg rimelig sikker på at det er for lite kvalitet i mannskapet til at det holder til fornyet kontrakt over 22 kamper. Resultatene i oppkjøringen, med blant annet cup-exit mot gamleguttene i Stabæk, tyder også på at laget kan få en tøff reise på øverste nivå.


For å oppsummere… Mitt tabelltips ser da slik ut:
1 Haslum
2 Elverum
3 Drammen
4 Viking
5 Arendal
6 Follo
7 Bsk/Nif
8 Fyllingen
9 Runar
10 Stord
11 Oppsal
12 Vålerenga

Det eneste jeg er helt sikker på er at det ikke ender slik til slutt. Jeg er rimelig sikker på at minst to av tre medaljelag går inn, og det overrasker meg hvis ikke i hvert fall Vålerenga går ned. Alt i mellom er bortimot ren tipping…

Til slutt.. For de som er interessert i flere tips anbefaler jeg følgende blogger:

  • Lars Abelsen (tidligere trener for Oppsal, Follo og U-landslaget, utdannet Trener V) har bra oppdatert blogg med ulike betraktninger rundt herrehåndball fra en erfaren mann (http://innsideout.blogg.no/)
  • Fyllingenspiller Andreas Gjeitrem har en håndballblogg som oppdateres med ujevne mellomrom. Interessant å lese Andreas sine vurderinger av sesongen som kommer (http://handball.bergen360.no/).
  • Stig Nygård i TV2-sporten skriver godt og har bred kunnskap om både norsk og internasjonal håndball. Dessverre oppdateres bloggen hans for sjelden, men likevel verdt å sjekke ut innimellom. Foreløpig har han bare laget tips for Postenligaen kvinner, men forventer selvsagt at han får ut en vurdering av herreserien også (http://stignygard.tv2blogg.no).

Bruk gjerne kommentarfeltet til å slakte mine vurderinger, fylle på der jeg mangler inngående kjennskap til lag eller spillere eller kom med dine egne tips.

2 kommentarer:

  1. Meget bra skrivet. Inponert over du klarte navnet mitt riktig. En av få som har gjört det riktig. Muglig at du har "copyert" det? :)
    Satser også på at du tar feil med tippinga.
    Stå på videre.

    Kristinn Björgúlfsson

    SvarSlett
  2. Kan ikke si til en fra Notodden at han er fra Kongsberg! Forøvrig skal Jonas Degnbol testes max denne uka, for å se om det er "liv laga!"

    SvarSlett